Ανοιχτά μαθήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ
Έχει αναγνωσθεί 12888 φορές!
Το Θέμα:
Το Υπουργείο Παιδείας, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», το οποίο χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά κονδύλια, στοχεύει στη δημιουργία ανοιχτών ψηφιακών μαθημάτων των ΑΕΙ με στόχο να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015.
Τα μαθήματα θα είναι διαθέσιμα στο κοινό μέσω του διαδικτύου δωρεάν. Ήδη, σε αρκετά ιδρύματα έχει αρχίσει η προετοιμασία ώστε να αναρτηθούν στο διαδίκτυο τα μαθήματα, από το νέο ακαδημαϊκό έτος (2013 – 2014).
Ο στόχος:
«Το πανεπιστήμιο κάνει άνοιγμα προς την κοινωνία, προσφέροντας γνώση υψηλού επιπέδου με έναν τρόπο πιο μοντέρνο, πιο άμεσο και πιο οικείο σε νεότερες γενιές. Οι πανεπιστημιακές διαλέξεις θα είναι προσβάσιμες από όλον τον κόσμο μέσω του διαδικτύου, στην ελληνική γλώσσα.
Στόχος είναι από τη μία να διαφημίσουμε τη χρήση της ελληνικής γλώσσας κι από την άλλη να μπορούν και οι ελληνικής καταγωγής πολίτες στο εξωτερικό να παρακολουθούν τις διαλέξεις της επιλογής τους»
Αυτόν προσδιόρισε ως στόχο, ο πρόεδρος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του ΑΠΘ και υπεύθυνος για το έργο στο ίδρυμα κ. Περικλής Μήτκας. (πηγή: Ημερησία του Σαββάτου).
Η προσωπική μου άποψη είναι, πως επιπρόσθετα με αυτά, είναι μία μεγάλη ευκαιρία του Ελληνικού λαού να επικοινωνεί στη γλώσσα του με την πηγή της επιστημονικής γνώσης, το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, που αναμφίβολα το λατρεύει, αν αναλογιστούμε για πόσα χρόνια οι σπουδές αποτελούν το όνειρο των Ελλήνων.
Αυτό από μόνο του θα αναβαθμίσει τη διαδικασία και την ποιότητα τόσο του εκπαιδευτικού (όχι υποχρεωτικά του Επιστήμονα) όσο και του εκπαιδευόμενου. Επίσης θα διαχέει τη γνώση, που δεν πρέπει να αποτελεί ιδιοκτησία κανενός, αλλά μια κληρονομιά που μεταδίδεται ακριβώς έτσι: δωρεάν και έγκυρα σε όλον τον κόσμο.
Ο τρόπος:
Θα μαγνητοσκοπηθούν οι παραδόσεις των μαθημάτων διδασκόντων των Ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ για να είναι διαθέσιμα μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του διαδικτύου στο κοινό, δωρεάν.
- Όποιος το επιθυμεί θα παρακολουθεί το μάθημα της επιλογής του με ένα κλικ στην ιστοσελίδα του ιδρύματος που το προσφέρει.
- Η πρόσβαση στα μαθήματα (τόσο για τους φοιτητές, όσο και για το ευρύ κοινό) θα γίνεται με άδειες creative commons (είναι δωρεάν), οι οποίες και διασφαλίζουν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ποια ΑΕΙ – ΤΕΙ συμμετέχουν;
Στο πρόγραμμα θα συμμετάσχει η πλειονότητα των ελληνικών ΑΕΙ που αριθμούνται σε 19 πανεπιστήμια και 10 ΤΕΙ
Πως θα είναι οργανωμένα τα μαθήματα;
Θα δημιουργηθούν τρεις κατηγορίες ψηφιακών μαθημάτων ανάλογα με το προσφερόμενο υλικό.
- Στην πρώτη κατηγορία (Α+), θα περιλαμβάνονται τα μαθήματα με το πιο πλούσιο υλικό. Δηλαδή, θα είναι βιντεοσκοπημένες οι διαλέξεις για το σύνολο των 13 εβδομάδων του εξαμήνου, ενώ θα υπάρχει πρόσθετο υλικό (βίντεο, σχολιασμός και σημειώσεις του διδάσκοντα, βιβλιογραφία κ.ά.).
- Στη δεύτερη κατηγορία (Α), θα είναι βιντεοσκοπημένο μόνο ένα μέρος των μαθημάτων του εξαμήνου, αλλά θα υπάρχει επίσης πρόσθετο υλικό.
- Στην τρίτη κατηγορία (Α-), δεν θα υπάρχουν βιντεοσκοπημένες παραδόσεις μαθημάτων, αλλά μόνο εκπαιδευτικό υλικό.
- Ενδεικτικά, στην πρώτη κατηγορία θα περιλαμβάνονται οι ακόλουθοι τίτλοι μαθημάτων από το πρόγραμμα του ΑΠΘ: Φαρμακολογία από την Ιατρική, Συνταγματικό Δίκαιο από τη Νομική, Ηλεκτρονικά ΜΜΕ από το τμήμα Δημοσιογραφίας, Γραμμική Άλγεβρα ΙΙ από το τμήμα Μαθηματικών, Παρατηρησιακή Αστρονομία από το τμήμα Φυσικής κ.ά.
- Τα ψηφιακά μαθήματα δεν θα αποτελούν ένα πλήρες πρόγραμμα σπουδών, αλλά θα είναι αντιπροσωπευτικά για κάθε τμήμα. Το περιεχόμενό τους θα οργανώνεται βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών για να συνιστούν αυτοδύναμα μαθήματα και να επιτρέπουν την αυτοτελή μελέτη τους.
Σε ποια φάση βρίσκεται το έργο σήμερα που γράφω το άρθρο;
Ήδη, σε αρκετά ιδρύματα έχουν αρχίσει να μαγνητοσκοπούνται οι παραδόσεις διδασκόντων ώστε να αναρτηθούν στο διαδίκτυο από το νέο ακαδημαϊκό έτος (2013 – 2014).
Ο αριθμός των μαθημάτων ανά πανεπιστήμιο αντιστοιχεί στο μέγεθος του ιδρύματος. Έτσι, πρώτο όλων είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με 1.082 προσφερόμενα μαθήματα, ενώ ακολουθεί το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) με 791 μαθήματα. Τα λιγότερα μαθήματα θα προσφέρει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Επιπλέον 1.980 μαθήματα διδασκόντων τους θα προσφέρουν ΤΕΙ. Εξ αυτών τα περισσότερα -440 ψηφιακά μαθήματα- θα δημιουργήσει το ΤΕΙ Αθηνών, ενώ τα λιγότερα -67- η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Ποια Πανεπιστήμια του εξωτερικού παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες;
Το Yale και το ΜΙΤ είναι δύο από τα κορυφαία Πανεπιστήμια που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες εδώ και αρκετά χρόνια. Εδώ μας ταιριάζει η λαϊκή ρήση «κάλλιο αργά παρά ποτέ».
Το νου σας ρεμάλια!
Όταν ο Λάμπρος Κωνσταντάρας απεύθυνε την έκφραση στους γιους του στην γνωστή ελληνική κωμωδία «ο στρίγκλος», το έκανε για να τους αποτρέψει να κάνουν κάποιο λάθος με συνέπεια να φύγει η Μάρω Κοντού που έβαλε σε τάξη τη ζωή τους.
Έτσι κι εγώ, παρορμούμενος από αντίστοιχο κίνητρο, χρησιμοποιώ ίδια έκφραση για να αφυπνίσω τους υπεύθυνους και όχι να τους προσβάλω.
Θα ήθελα αυτή η πρωτοβουλία να είναι αντάξια του χώρου στον οποίο απευθύνεται, την Πανεπιστημιακή Κοινότητα. Αν δουν μόνο το ποσό της χρηματοδότησης σαν άρπαγες και δε δράσουν σαν επιστήμονες, μια ακόμη ευκαιρία θα ’χει χαθεί για την εκπαίδευση και την Ελλάδα.
Τα κοινοτικά κονδύλια δεν έλειψαν στο παρελθόν, αλλά κατασπαταλήθηκαν με συνέπεια τη σημερινή ελληνική κατάντια. Σε οποιαδήποτε ιδιωτική επιχείρηση ο οικονομικός διαχειριστής θα είχε ποινικές και οικονομικές ευθύνες.
Αυτή τη φορά μην χάσετε την ευκαιρία. Δεν είναι δική σας ευκαιρία. Είναι μια υποθήκη για το μέλλον ενός λαού, του Ελληνικού Λαού και όχι μόνο. Πρέπει να αναδείξουμε την ποιότητα και το ταλέντο του Έλληνα επιστήμονα εκπαιδευτικού και ερευνητή και του Έλληνα εκπαιδευόμενου.
Μη σταματήσετε εκεί. Αντί να κλείνετε ή να συγχωνεύετε σχολές, εκμεταλλευτείτε την τεχνογνωσία που θα αποκτήσετε και φτιάξτε το Πανελλαδικό Πανεπιστήμιο.
Οι παραδόσεις σ’ αυτό θα μπορούσαν να γίνονται έτσι για όλους τους εγγεγραμμένους φοιτητές ώστε ο καθένας να παρακολουθεί από το σπίτι του το διδάσκοντα. Ο διδάσκοντας θα παραδίδει το μάθημα από την αίθουσα και ο φοιτητής και όσοι άλλοι θέλουν θα παρακολουθούν από το σπίτι τους τις διαλέξεις, με κατάλληλο λογισμικό που ήδη χρησιμοποιείται αρκετά χρόνια, σε ορισμένα τμήματα ΑΕΙ στην Ελλάδα.
Βάλτε τέλος στη μετανάστευση των Ελλήνων φοιτητών και διδάξτε τους μοναδικά. Βρείτε τρόπους να λειτουργήσουν οι σχολές με εργαστήρια (όπως το Χημικό) φτιάχνοντας εργαστήρια και όχι χώρους στάθμευσης για τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια των φοιτητών. Έμπνευση απαιτείται, όραμα και ικανότητες.
Η υπηρεσία της ανοιχτής μάθησης που επιχειρείτε, ήδη υπάρχει (Yale, ΜΙΤ και άλλα).
Τα πανεπιστημιακά μαθήματα από απόσταση και όχι με προσέλευση σε χώρους διαλέξεων με τη χρήση της τεχνολογίας που επίσης θα οδηγούν σε αναγνωρισμένο τίτλο και σε ποιοτικές σπουδές, δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο.
Οι κινήσεις των δράσεων τύπου coursera δεν οδηγούν σε αναγνωρισμένο τίτλο. Μήπως πρέπει να πρωτοπορήσουμε σαν Έλληνες; Ποιος άλλος λαός έχει το επιστημονικό εμπορικό σήμα (brand name) της Ελλάδας; Κανένας. Είμαστε σημείο αναφοράς των επιστημών.
Μην το ξεχάσετε και μην το προσβάλλετε για τα ευρώ(α). Αν δεν μπορείτε να το αντιλήφθητε κάντε το αυτονόητο. Φύγετε. Αλλιώς δημιουργείστε ιστορία και κάντε την αρχή σε κάτι τόσο μεγαλειώδες. Κι αυτή τη φορά ΠΡΩΤΟΙ και όχι ουραγοί μέχρι την επόμενη χρηματοδότηση.
Καλή δουλειά σας εύχομαι.
Αφήστε μια απάντηση