Χημεία A΄ Λυκείου

Ύλη 2015 -2016

ΧΗΜΕΙΑ

Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία» Α’ Λυκείου, έκδοση 2015.

Η διδακτέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Σελίδες
1.3. «Δομικά σωματίδια της ύλης – Δομή του ατόμου – Ατομικός αριθμός – Μαζικός αριθμός – Ισότοπα» 10- 15
Παρατήρηση: Από τον πίνακα 1.4: Μάζα και φορτίο υποατομικών σωματιδίων, να μην απομνημονευθούν οι στήλες «Μάζα/g» και «Φορτίο/C». 14
1.5. «Ταξινόμηση της ύλης – Διαλύματα – Περιεκτικότητες διαλυμάτων – Διαλυτότητα» 18 – 22
Παρατήρηση: Το σχήμα 1.13 Κατανομή χημικών στοιχείων στη γη και στον άνθρωπο, να μην απομνημονευθεί. 19

Εργαστηριακή άσκηση:

Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα διάλυσης».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ – ΔΕΣΜΟΙ Σελίδες
2.1 «Ηλεκτρονιακή δομή των ατόμων» 44 – 46
Παρατήρηση: Ο Πίνακας 2.1 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες, στα στοιχεία με ατομικό αριθμό Ζ=1-20 να διδαχθεί, αλλά να απομνημονευθεί μόνο η στήλη «στοιχείο». 46
2.2 «Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα» 47 – 50
2.3 «Γενικά για το χημικό δεσμό. – Παράγοντες που καθορίζουν τη χημική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χημικών δεσμών» 52 – 60
2.4 «Η γλώσσα της Χημείας-Αριθμός οξείδωσης-Γραφή τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων» 62 – 66
Παρατηρήσεις: α) Ο Πίνακας 2.3 Ονοματολογία των κυριότερων μονοατομικών ιόντων να διδαχθεί και να απομνημονευθεί.

β) Από τον Πίνακα 2.4 Ονοματολογία των κυριότερων πολυατομικών ιόντων να απομνημονευθεί ολόκληρη η 1η στήλη. Από τη 2η και την 3η στήλη να απομνημονευθούν οι ονομασίες και οι συμβολισμοί των πολυατομικών ιόντων: κυάνιο, όξινο ανθρακικό και υπερμαγγανικό.

63
γ) Από τον Πίνακα 2.5 Συνήθεις τιμές Α.Ο. στοιχείων σε ενώσεις τους να απομνημονευθούν οι Α.Ο. των K, Na, Ag, Ba, Ca, Mg, Zn, Al, F και από το Η ο (+1), το Ο ο (-2), το Cl, Br, I ο (-1). 64

Εργαστηριακή άσκηση:

Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων»

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ-ΟΞΕΙΔΙΑ Σελίδες
3.5 «Χημικές αντιδράσεις» 95 – 105
Παρατηρήσεις:

α) Η Σειρά δραστικότητας ορισμένων μετάλλων και αμετάλλων να διδαχθεί αλλά να μην απομνημονευθεί.

101
β) Ο Πίνακας 3.1 Κυριότερα αέρια και ιζήματα να διδαχθεί αλλά να μην απομνημονευθεί. 103
γ) Από την υποενότητα 2. Εξουδετέρωση, να μην διδαχθούν οι αντιδράσεις:

Όξινο οξείδιο + βάση, Βασικό οξείδιο + οξύ, Όξινο οξείδιο + βασικό οξείδιο

104, 105

Εργαστηριακή άσκηση:

Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΣΤΟΙΧΕΙΟΜΕΤΡΙΑ Σελίδες
4.1 «Βασικές έννοιες για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol , αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός όγκος» 128-135
Παρατήρηση: Στην υποενότητα Γραμμομοριακός όγκος (Vm), να διδαχθεί μόνο ο ορισμός του γραμμομοριακού όγκου και η τιμή του σε STP. 132
4.2 «Καταστατική εξίσωση των αερίων» 139-140
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν οι τρείς νόμοι των αερίων 137-138
4.3 «Συγκέντρωση διαλύματος – αραίωση, ανάμειξη διαλυμάτων» 141 – 146
4.4 «Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί». 147- 149
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν οι υποενότητες:

Ασκήσεις στις οποίες η ουσία που δίνεται ή ζητείται δεν είναι καθαρή

Ασκήσεις στις οποίες δίνονται οι ποσότητες δύο αντιδρώντων ουσιών

Ασκήσεις με διαδοχικές αντιδράσεις

149-154

Εργαστηριακή άσκηση:

Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων».

Κλείσιμο

Κεφάλαιο 6: Οργανική Χημεία

Διαγωνίσματα

Διαγώνισμα 1 (δομή ατόμου – διαλύματα – κατανομή e – χημικοί δεσμοί)

Κλείσιμο

Πως θα είναι τα θέματα της Α΄ Λυκείου Φέτος (Δομή - Διαγώνισμα παράδειγμα)

1. Δομή φετινού διαγωνίσματος (pdf, οδηγίες Υπουργείου Παιδείας)

2. Υπόδειγμα Διαγωνίσματος. (pdf, Υπουργείου Παιδείας)

Κλείσιμο

Τράπεζα θεμάτων Α' Λυκείου

 

45 σχόλια στα “Χημεία A΄ Λυκείου
  1. Ο/Η Γεωργια λέει:

    κ.Αθανασοπουλε,χρονια πολλα και καλη χρονια με υγεια!

  2. Ο/Η Γεωργια λέει:

    Ασκηση 1.Απο 500ml naoh περιεκτικοτητας 12%w/v παιρνουμε 20 ml και τα αραιωνουμε με νερο μεχρι τα 50 ml,οποτε προκυπτει διαλυμα Δ. Να βρεθει η περιεκτικοτητα %w/v του Δ και αν σε 10 ml του Δ προσθεσουμε 0,32 g στερεου naoh χωρις μεταβολη ογκου,να βρεθει η συγκεντρωση του τελικου διαλυματος .2.Μια φιαλη περιεχει διαλυα koh.Ο ογκος του διαλυματος, ειναι 270ml. Απο το διαλυμα αυτο πηραμε 20ml ποσοτητα και βρηκαμε οτι περιειχε 4g koh.Ποσα γρ. Koh περιεχει η υπολοιπη ποσοτητα του διαλυματος;Αν στο διαλυμα που απεμεινε το αραιωσουμε με νερο μεχρι να αποκτησει μαζα 400 γρ ποση θα γινρι η %w/w περιεκτικοτητα του;

    • Ο/Η Γεωργια λέει:

      Κ.Αθανασοπουλε τις ελυσα τις ασκησεις,εκτος απο το δευτερο μερος της 1. που ζηταει τη συγκεντρωση…..

      • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

        Στα 500 ml Δ1 περ 12gNaOH
        Στα 20 ml Δ1 περ χ= 0,48gNaOH

        Στα 20 ml Δ1 περ 0,48gNaOH
        Στα 10 ml Δ1 περ χ= 0,24gNaOH

        Μετά την προσθήκη των 0,32g NaOH:
        m=0,32+0,24=0,56gNaOH

        n=m/Mr –> n=0,56/40=0,014molNaOH
        V=10mL = 0,01L

        c= n/V –> c=0,014/0,01=0,14M

        • Ο/Η Γεωργια λέει:

          Χιλια ευχαριστω για το χρονο που αφιερωνετε για τις αποριες μου!Ο,τι και να σας πω ,φανταζει σιγουρα λιγο!Να ειστε καλα!…..

        • Ο/Η Γεωργια λέει:

          Κ.Αθανασοπουλε,μολις μου εδωσε η κορη μου κατι ασκησεις και δεν καταλαβαινω τιποτε!Θα διαβασω βεβαια τη θεωρια και ισως τα καταφερω…..Να γραψετε την ηλεκτρονιακη δομη σε στιβαδες των:5B,9F,10Ne,19K,33Ας,50Sn,54Xe,56Βα,12Mg++,17Cl-,56Ba++.Σας ευχαριστω!

          • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

            5B, (2-3)
            9F, (2-7)
            10Ne, (2-8)
            19K, (2-8-8-1)
            33Ας, (2-8-18-5)
            50Sn, (2-8-18-18-4)
            54Xe, (2-8-18-18-8)
            56Βα, (2-8-18-18-8-2)
            12Mg++,(2-8)
            17Cl-, (2-8-8)
            56Ba++ (2-8-18-18-8)

  3. Ο/Η Γεωργια λέει:

    Ασκηση 4.Συμπυκνωνουμε 1000gr διαλυματος NaOH περιεκτικοτητας 4%w/w σε διαλυα ΝaOH περιεκτικοτητας10% w/w.Η συμπυκνωση γινεται με συγχρονη εξατμιση νερου και προσθηκη ΝαΟΗ.Αν το ΝαΟΗ που προστιθεται και το νερο που εξατμιζεται εχουν την ιδια μαζα,ποση ειναι η μαζα αυτη; Ασκηση 5.Σε 400ml διαλυματος αμμωνιας συγκεντρωσης 0,8 M διαλυσαμε πληρως 6,72 L αεριας αμμωνιας σεSTP.Το νεο διαλυμα αραιωνεται με νερο μεχρι ο ογκος του διαλυματος να γινει 500 ml. Να υπολογιστει η συγκεντρωση του τελικου διαλυματος και να εξετασετε αν η συνολικη διεργασια οδηγησε σε αραιωση η συμπυκνωση του αρχικου διαλυματος.

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      4. Στα 100g Δ1 υπάρ 4g δο
      Στα 1000g υπάρ χ = 40g
      Στα ( 1000-m) g Δ2 υπαρ (40+m)g δο
      Στα 100 g Δ2 υπαρ 10g δο
      1000-m/100=40+m/10 –> m=600/11 g

      5.n=6,72/22,4 = 0,3 mol HCl
      c2 = (c1*v1 + n)/v2 –> c2 = (0,8*0,4 + 0,3)/0,5 –>c2 = 1,24M>c1 –> συμπύκνωση.

      Δείτε τις απαντήσεις και των υπόλοιπων ασκήσεων σε προήγουμενο σχόλιο.

      • Ο/Η Γεωργια λέει:

        Σας ευχαριστω παρα πολυ γιατο ενδιαφερον που δειχνετε σε ολους εμας που δυσκολευομαστε με τη χημεια.Θα ηθελα να σας ομολογησω οτι επειδη εχουμε 4 φορες την εβδομαδα χημεια δεν προλαβαινετε να μου στειλετε τις απαντησεις..Με πολυ ξενυχτι παντως και υπερογκη προσπαθεια λυνω τουλαχιστον τις 3 απο τις 5 περιπου…Για αυριο εχω τις ακολουθες…α.Δινεται διαλυμαΚΟΗ ογκου 1L,πυκνοτητας 1,2 g/ml και περιεκτικοτητας 28% w/w.Ποσα ml νερου πρεπει να προσθεσουμε σε 300 ml αυτου τουδιαλυματος για να προκυψει διαλυμα ΚΟΗ 2M?Δινεται mrkOH=56…β.Διαθετουμε 3L διαλυματος NaOH 0,5 M και ψ L νερου.Αν αραιωσουμε το μισο απο το χ διαλυμα με ολο το νερο προκυπτει διαλυμα ογκου 14L και συγκεντρωσης 0,2 Μ. Να βρεθουν τα χ και ψ…γ.Διαθετουμε 4L διαλ. υδροβρωμιου συγκεντρωσης 1,9 M(δ1).Το δ1 χωριζεται σε δυο ισα μερη Ποσα g HBr πρεπει να διαλυσουμε χωρις μεταβολη ογκου στο πρωτο μερος για να προκυψει διαλ. ΗΒr περιεκτικοτητας 16,2%w/v?Δινεται mr HBr=81…δ.Παρασκευασαμε 250 g διαλ. NaCl περιεκτικοτητας 20%w/w.Ποσα g ΝαCl και ποσα νερου χρησιμοποιησαμε?Αν η διαλυτοτητα του ΝαCl ειναι 36g/100 g νερου ποσα γρ.NaCl πρεπει να προσθεσουμε στο διαλυμα για να γινει κορεσμενο? Ποια η περιεκτικοτητα %w/w του κορεσμενου διαλυματος?…….εχω κι αλλες,μα θα προσπαθησω να κανω κι εγω κατι…Αν εχω σημερα τις απαντησεις θα σας ειμαι διπλα ευγνωμων!!!!!!!

  4. Ο/Η Γεωργια λέει:

    ΚυριεΑθανασοπουλε,εχω πελαγωσει με κατι ασκησεις χημειας.Ειμαι εκπαιδευτικος της τριτης δεσμης καιλυνω καθημερινα μεχρι οκτω ασκησεις της κορης μου που ειναι α λυκειου.Αν μπορουσατε να μου λυσετε μια ασκηση ,θα σας ημουν ευγνωμων…Διαθετουμε ενα υδατικο διαλυμα ΝaOH και ενα ΚΟH της ιδιας συγκεντρωσης C.Αν αναμιξουμε ισους ογκους απο τα παραπανω διαλυματα προκυπτει διαλυμα Δ με συγκεντρωσεις C1 και C2 ως προς το ΝαΟH και το ΚΟΗ αντισοιχα ισες με και γιατι:c1=c/2 και c2=2c,c1=2c και c2=c/2,c1=c/2 και c2=c/2,c1=2c και c2=2c.Σας ευχαριστω!

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Επειδή οι ουσίες που ανα μειγνίετε δεν αντιδρούν είναι σαν αραιώνετε το κάθε διάλυμα με νερό. Έτσι από το νόμο αραίωσης :
      c1v1=c2v2->c2=c1v1/v2
      Για την κάθε ουσίσ έχετε : c=c*v/2v=c/2 Σωστό το: c2=c/2,c1=c/2 και c2=c/2

    • Ο/Η Γεωργια λέει:

      Σας ευχαριστω πολυ!Σιγουρα θα σας ξαναενοχλησω….Συγχαρητηρια για το λειτουργημα που εκτελειτε!

      • Ο/Η Γεωργια λέει:

        Κ.Αθανασοπουλε, θα επιθυμουσα τη βοηθεια σας στις εξης ασκησεις:1.σε 400 ml διαλυματος θειικου οξεος που εχει περιεκτικοτητα 8% w/v προσθετουμε 100 ml νερου.να βρεθει η %w/v και η συγκεντρωση του τελικου διαλυματος.2.με ποια αναλογια ογκων πρεπεινα αναμιχθουν διαλυμα υδροχλωριου συγκεντρωσης 2Μ με νερο για να προκυψει διαλυμα συγκεντρωσης 1,5 Μ.3.ποσα ml νερου πρεπει ναεξατμιστουν απο 800 ml διαλυματος KOH συγκεντρωσης 1,875 M για να προκυψει διαλυμα KOH με συγκεντρωση 2M;Αν η εξατμιση γινεται με σταθερο ρυθμο 5ml νερου/min, ποσο χρονο θα διαρκεσει η εξατμιση;

        • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

          1.
          Στα 100ml Δ1 υπάρ 8g δο
          Στα 400ml υπάρ χ = 32g
          Στα 500ml Δ2 υπαρ 32g δο
          Στα 100 υπάρ x =6,4g , Άρα 6,4%w/v

          2. c1v1=c2(v1+x)–>c1v1-c2v1=c2x–>v1/x=3,5/0,5=3/1.
          x= όγκος νερού, v1= αρχικός όγκος.

          3. c1v1=c2(v1-x)1,875*800=2(800-χ)–>χ=50ml H2O
          x= όγκος νερού, v1= αρχικός όγκος.

          q=V/Δt –> Δt=V/q –> Δt=50/5 –> Δt=10min

          • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

            2. c1v1=c2(v1+x)–>c1v1-c2v1=c2x–>v1/x=3,5/0,5=3/1.
            x= όγκος νερού, v1= αρχικός όγκος.

            3. c1v1=c2(v1-x)1,875*800=2(800-χ)–>χ=50ml H2O
            x= όγκος νερού, v1= αρχικός όγκος.

            q=V/Δt –> Δt=V/q –> Δt=50/5 –> Δt=10min

  5. Ο/Η Xy λέει:

    γραφετε πως η σχετικη ατομικη μαζα υπολογιζεται απο τον τυπο Ar=m ατομου προς 1/2 m ατομου 12c (σελ 122 το 17-4). Ειναι σιγουρα σωστο;

  6. Ο/Η christiana_pharmacy λέει:

    Συγχαρητηρια για την αψογη δουλεια σας!Ανηκω σε τμημα ΙΕΚ με ειδικοτητα βοηθος φαρμακειου κ συχνα συμβουλευομαι τη δουλεια σας για να μπορεσω να λυσω τις ασκησεις μου,αλλα κ να διαβασω ευκολοτερα την θεωρια μου!

    • Ο/Η mavirenes λέει:

      Αλέξια κι εγώ βοηθός φαρμακείου σπουδάζω!
      Βοηθήθηκα πάρα πολύ από τις σημειώσεις του κυρίου Αθανασόπουλου.
      Τέλεια δουλειά!

  7. Ο/Η Αλέξια λέει:

    Συγχαρητήρια για τη δουλειά που έχετε κάνει σε όλα τα επίπεδα!

  8. Ανησυχούμε για το αν θα πρέπει να πιούμε κανονική κόκα-κόλα ή διαίτης και αγνοούμε άλλα σοβαρότερα ζητήματα που
    έχουν να κάνουν με την υγεία μας.

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Θα μπορούσα να σου αναλύσω τη σύσταση του καθενός αναψυσκτικού και να σου πω όσα γνωρίζω για τις επιπτώσεις στην υγεία αν τα καταναλώνουμε. Όμως για ιατρικά θέματα είναι ρποτιμότερο να απευθύνεσαι στους ειδικούς σε τέτοια θέματα (διατροφολόγοι, γιατροί).

  9. Ο/Η Engi λέει:

    Γεια σας…Θα μπορούσατε να μου πείτε γνωρίζοντας τα mole και την περιεκτικότητα % w/w πως βρίσκουμε την περιεκτικότητα % v/v?

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Σκέψου ότι τι ζητούμενο κάθε φορά είναι να βρίσκεις μια σχέση τέτοια:
      Στα τόσα g Διαλύματος περιέχονται τόσα g διαλυμένης ουσίας
      Στα 100g Διαλύματος περιέχονται τόσα χ g διαλυμένης ουσίας

      Αυτές οι πόσότητες είναι ανάλογες. Δηλαδή αν στα 100 περιέχονται 10g διαλυμένος ουσίας στα 200g Διαλύματος θα περιέχονται20g στα 300g Διαλύματος θα περιέχονται 30g κοκ.
      Έτσι βρίσκω τη σχέση μεταξύ του διαλύματος και της διαλυμένης ουσίας που μου δίνει το πρόβλημα και ρωτάω για την ίδια σχέση στις ποσότητες που μου ζητάει.

  10. Ο/Η EYA λέει:

    ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Ευχαριστώ για το σχόλιό σας.
      Θα χαρώ να ζητήσετε κι οποιαδήποτε προσθήκη που θα βελτίωνε τη χρησιμότητα της ιστοσελίδας.

  11. Ο/Η JIM λέει:

    Ασκηση 1

    18. Διαθέτουμε τρία διαλύματα οξέων:
    Δ1: διάλυμα Η2SO4 συγκέντρωσης C1.
    Δ2: διάλυμα ΗNO3 συγκέντρωσης C2.
    Δ3: διάλυμα Η3PO4 συγκέντρωσης C3.
    i) Διαπιστώθηκε ότι για την εξουδετέρωση 10mL καθενός από τα τρία αυτά διαλύματα καταναλώθηκε ίδια ποσότητα από ένα διάλυμα ΚΟΗ. Η διαπίστωση αυτή οδηγεί στο συμπέρασμα ότι:
    α. C1 < C2 < C3 γ. C2 < C1 < C3
    β. C3 < C1 < C2 δ. C1 = C2 = C3.
    ii) Αν τα τρία παραπάνω διαλύματα Δ1, Δ2 και Δ3 είχαν την ίδια συγκέντρωση C, τότε οι όγκοι αυτών V1, V2 και V3 αντίστοιχα που θα εξουδετέρωναν την ίδια ποσότητα ΚΟΗ, θα συνδέονταν με τις σχέσεις:
    α. = = V3 γ. = V2 =
    β. 2V1 = 3V2 = V3 δ. 2V1 = V2 = 3V3.

    Ασκηση 2

    9. Χρησιμοποιήστε την καταστατική εξίσωση των αερίων για να αποδείξετε ότι για ορισμένη ποσότητα ενός αερίου:
    α. υπό σταθερή θερμοκρασία η πίεσή του μεταβάλλεται αντιστρόφως ανά¬λογα με τον όγκο
    β. υπό σταθερό όγκο η πίεσή του μεταβάλλεται ανάλογα με τη θερμοκρασία Τ.
    γ. υπό σταθερή πίεση ο όγκος του μεταβάλλεται ανάλογα με τη θερμοκρασία Τ.

  12. Ο/Η JIM λέει:

    Συγγνωμη μηπως γινετε να μου λυσετε τις ασκησεις που σας εστειλα?

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

       

       

      a)      c1=2*c2

      c’1*2*v1= c1*v1 – >  c’1= c1/2

      c’2*2*v2= c2*v2 – >  c’2= c2/2

      c’1/ c’2 = c1/2/ c2/2 – > c1/c2 =2/1 -> c1=2* c2

       

      b)      c’ = n1+n2/v1+v2 -> c’ = c’ 1*v’ 1 + c’ 2*v’ 2/ v1+v2

      -> c’ = 2* c’ 2*v’ 1 + c’ 2*v’ 2/ v1+v2

      -> c’ = c’ 2(2* v’ 1 + v’ 2)/ v1+v2 > c’ 2

       

      c’ = n1+n2/v1+v2 -> c’ = c’ 1*v’ 1 + c’ 2*v’ 2/ v1+v2

      -> c’ = c’ 1*v’ 1 + c’ 2/2*v’ 2/ v1+v2

      -> c’ = c’ 1(v’ 1 + v’ 2/2)/ v1+v2 <c’ 1

       

      Άσκηση 2

      i)

      c3*3*v1= c1*v1- >  c3= c1/3

      ii) x > 7, y < 7

      iii) δ.

  13. Ο/Η JIM λέει:

    Ασκηση 1

    Δύο διαλύματα Δ1 και Δ2 της ίδιας ουσίας έχουν συγκεντρώσεις C1 και C2 αντίστοιχα και ισχύει: C1 = 2C2.
    i) Αν αραιώσουμε τα δύο αυτά διαλύματα μέχρι να διπλασιαστεί ο όγκος τους, για τις συγκεντρώσεις C1΄ και C2΄ αντίστοιχα των αραιωμένων διαλυμάτων θα ισχύει:
    α. C1΄ 2C2΄ γ. C1΄ = 2C2΄ δ. C1΄ < C2΄
    ii) Αν αναμείξουμε τα αραιωμένα διαλύματα για τη συγκέντρωση C΄ του διαλύματος που θα προκύψει θα ισχύει:
    α. C1΄ < C΄ C΄ > C2΄
    γ. C1΄ > C΄ = C2΄ δ. C1΄ = C΄ = 2C2΄

    Ασκηση 2

    Διάλυμα Δ1 ΝaOH έχει συγκέντρωση C1, ενώ διάλυμα Δ2 HCl έχει συγκέντρωση C2.
    i) Αν αραιώσουμε ορισμένο όγκο του διαλύματος Δ1 με διπλάσιο όγκο νερού, τότε για τη συγκέντρωση C3 του διαλύματος που θα προκύψει θα ισχύει:
    α. C3 = 2C1 β. C3 = C1/2 γ. C3 = 3C1 δ. C3 = C1/3
    ii) Αν το διάλυμα Δ1 έχει pH = x και το διάλυμα Δ2 έχει pH = y, για τις τιμές x, y θα ισχύει:
    α. x = 7, y = 7 β. x = 7, y 7, y = 7 δ. x > 7, y < 7
    iii) Αν αναμείξουμε ίσους όγκους από τα διαλύματα Δ1 και Δ2 τότε οι διαλυμένες ουσίες στο διάλυμα που θα προκύψει:
    α. είναι μόνο NaCl
    β. είναι NaCl και HCl
    γ. είναι NaCl και NaOH
    δ. εξαρτώνται από τις τιμές των συγκεντρώσεων C1 και C2
    ε. είναι NaOH και HCl.

  14. Ο/Η JIM λέει:

    Ασκηση 1

    Αν χυθεί Η2SO4 στον πάγκο ενός εργαστηρίου, ένας ασφαλής τρόπος για να μην
    προξενηθούν φθορές είναι να ρίξουμε αμέσως επάνω του στερεό Να2CO3. Aυτό προστίθεται
    και αντιδρά με το οξύ, μέχρι να πάψει να εκλύεται αέριο.
    α. Κατά τη διάρκεια ενός πειράματος χύνονται 10mL διαλύματος Η2SO4 10Μ και ρίχνουμε
    στερεό Να2CO3, οπότε εκλύονται 1,792L αερίου σε πρότυπες συνθήκες (STP). Πόσο Να2CO3
    προσθέσαμε ; Έφτασε η ποσότητα του Να2CO3 για να αντιδράσει όλο το οξύ ;
    Ποιο ποσοστό του οξέος αντέδρασε ;
    β. Ποια ποσότητα Να2CO3 έπρεπε να προστεθεί για να αντιδράσει όλο το οξύ ;
    Ποιος όγκος αερίου (STP) θα εκλυόταν τότε ;

    Ασκηση 2
    Μίγμα FeS και ΝΗ4Cl χωρίζεται σε δύο ίσα μέρη. Το ένα μέρος αντιδρά με περίσσεια
    διαλύματος HCl, οπότε εκλύονται 6,72L αερίου, μετρημένα σε πρότυπες συνθήκες (STP).
    Το άλλο μέρος αντιδρά με περίσσεια διαλύματος ΝαΟΗ, οπότε εκλύονται 4,48L αερίου,
    μετρημένα σε πρότυπες συνθήκες (STP). Ποια η μάζα του αρχικού μίγματος ;

    Μπορειτε να μου λυσετε αυτες τις δυο ασκησεις στοιχειομετριας?Εχουμε κανει τις προτυπες συνθηκες και ολα αυτα(δυο μαθηματα) και θελω λιγο παραπανω υλικο.

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      H2SO4 + Na2CO2 –> Na2SO4 + CO2 + H2O

      Μετατρέπω πρώτα όλες τις ποσότητες σε mol:

      H2SO4 : n = CV à n= 0.01*10=0.1mol

      CO2 : n=V/Vm = 1,792/22,4 =0,08mol

      To 1 mol H2SO4 αντιδρά με 1 mol Να2CO3 και παράγονται 1 mol CO2

      Tα x1 mol H2SO4 αντιδρά με x2 mol Να2CO3 και παράγονται 0,08 mol CO2

      x1 = 0,08mol

      x2 = 0,08mol

      Επειδή τα mol του Να2CO3 είναι λιγότερα  από τα 0,1 mol  που έπεσαν στον πάγκο, το Να2CO3 δεν επαρκεί για να αντιδράσει όλο το οξύ.
      To ποσοστό του οξέος που αντέδρασε είναι: (0,08/0,1)*100=80%
      Σύμφωνα με τη στοιχειομετρία της παραπάνω αντίδρασης για να αντιδράσει όλη η ποσότητα του H2SO4 , ξαναγράφω την κατάταξη για να βρω τις ζητούμενες ποσότητες:

      To 1 mol H2SO4 αντιδρά με 1 mol Να2CO3 και παράγονται 1 mol CO2

      Tα 0,1 mol H2SO4 αντιδρά με x3 mol Να2CO3 και παράγονται x4mol CO2

      X3 = 0,1mol

      X4 = 0,1mol

      Άρα:

      Πρέπει να προστεθούν 0,1 mol Να2CO3.

      Μετατρέπω τα 0,1 mol του CO2 σε όγκο σε stp:

      n=V/22,4 –> V=n*22,4 –>V=22,4*0.1=2,24L

      ΑΣΚΗΣΗ 2:

      Έστω ότι στο αρχικό μείγμα υπάρχουν α mol FeS και β mol ΝΗ4Cl,
      Στο καθένα μέρος υπάρχουν τα μισά mol από κάθε ουσία
      1ο μέρος: Με το ΗCl αντιδρά μόνο το FeS γιατί το ΝΗ4Cl έχει κοινό ιόν με το ΗCl και δεν δημιουργούνται νέα προϊόντα.
      2HCl + FeS – – > H2S (αέριο)+ FeCl2
      Μετατρέπω όλες τις ποσότητες που δίνει το πρόβλημα σε mol:
      n=V/Vm – – > n= 6,72/22,4 =0,3mol Η2S
      n=V/Vm – – > n= 4,48/22,4 =0,2mol αερίου προϊόντος στο 2ο μέρος.
      Από τη στοιχειομετρία της παραπάνω αντίδρασης:
      Tο 1 mol FeS παράγει 1mol H2S (αέριο)
      Tα α/2 mol FeS παράγουν 0,3mol H2S (αέριο)

      α/2 = 0,3mol – – > α=0,6mol
      2ο μέρος : και τα δύο συστατικά αντιδρούν με το ΝαΟΗ:
      ΝαΟΗ + FeS – – > Na2S (διάλυμα) + Fe(OH)2 (ίζημα)
      NH4Cl + NaOH – – > NH3(αέριο) + H2O + NaCl (διάλυμα)
      Μόνο στη 2η αντίδραση παράγεται αέριο. Βρίσκω τα mol του:
      n=V/Vm – – > n= 4,48/22,4 =0,2mol αερίου προϊόντος στο 2ο μέρος.
      Από τη στοιχειομετρία της παραπάνω αντίδρασης:
      Tο 1 mol NH4Cl παράγει 1mol NH3 (αέριο)
      Ta β/2 NH4Cl παράγει 0,2mol NH3 (αέριο)
      β/2 = 0,2mol – – > β=0,4mol

  15. Ο/Η JIM λέει:

    Μπορειτε να μου λυσετε απο τις ασκησεις σας στο μαθημα 18 της στοιχειομετριας τα 18-15 και 18-16?

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      18 – 5

      Ο 12C ισούται με 12amu.
      Τα 12 gC αντιστοιχούν σε ΝΑ άτομα 12C
      Τα χg12C αντιστοιχούν σε 1 άτομο 12C

      x= 12(1/NA)= 1,66χ10-27 kg
      Άρα 1 amu = 1,66χ10-27 kg

      18-16

      Tα ΝΑ άτομα Fe (αντιστοιχούν σε 1 mol Fe) ζυγίζουν Arg =56g

  16. Ο/Η JIM λέει:

    Ασκηση 1

    Οταν βυθισουμε μια ραβδο δισθενους μεταλλου Μ με διαλυμα HCl παραγονται φυσαλιδες αεριου.Οταν βυθισουμε τη ραβδο σε διαλυμα ZnSO4, δεν παρατηρειται καμια μεταβολη.Η σειρα ηλεκτροθετικοτητας θα ειναι:
    α) i)H<Zn<M ii)H<M<Zn iii)M<H<Zn

    β)Τι θα συμβει αν βυθισουμε μια ραβδο ψευδαργυρου σε διαλυμα νιτρικου αλατος του μεταλλου Μ;

    Ασκηση 2

    Σε ενα διαλυμα περιεχονται τα εξης σωματα:AgNO3,Cu(NO3)2 και Ca(NO3)2.
    Στο διαλυμα αυτο προσθετουμε διαλυμα HCI,οποτε καταβυθιζεται ιζημα.Διηθουμε (δηλαδη απομονωνουμε το ιζημα) και στο διηθημα (δηλαδη στο διαλυμα που παραμενει) διαβιβαζεται το H2S οποτε καταβυθιζεται το ιζημα Β.Διηθουμε παλι και μετα στο νεο διηθημα προσθετουμε διαλυμα (NH4)2CO3 οποτε καταβυθιζεται ιζημα Γ.Να βρεθει η ποιοτικη συσταση των ιζηματων

    Αυτες ειναι δυο ασκησεις και αυτες πανω στις αντιδρασεις αν μπορειτε να μου τις λυσετε θα με βοηθησετε πολυ.Ευχαριστω.

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Άσκηση 1

      α)
      M + 2HCl –> MCl2 + H2 (γίνεται αντίδραση –> Μ πιο ηλεκτροθετικό του Η)
      Μ + ZnSO4 –> δε γίνεται αντίδραση, άρα Ζn πιο ηλεκτροθετικό του Μ

      (πιο ηλεκτροθετικό)Ζn > M > H σωστό το ii

      β) Zn + Μ(ΝO3)2 –>Zn(ΝO3)2 + Μ

      Άσκηση 2

      AgNO3 + HCl –> AgCl (ίζημα Α) + HNO3

      Ca(NO3)2 + H2S –> CaS (ίζημα B) + 2HNO3,
      το Cu(NO3)2 δεν αντιδρα με το Η2S ή το ΗCl γιατί Η είναι πιο ηλεκτροθετικό από το Cu.

      Cu(NO3)2 + (NH4)2CO3 –> CuCO3 (ίζημα Γ) + 2 ΝΗ4ΝΟ3

  17. Ο/Η JIM λέει:

    Σας ευχαριστω πολυ.Για οτι αλλες αποριες και ασκησεις χρειαζεται να σας πω ειναι καταλληλος αυτος ο χωρος για συνομιλια η κανω λαθος?

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Παρακαλώ.
      Ναι είναι ο κατάλληλος χώρος.
      Επίσης υπάρχει δυνατότητα να σου εξηγήσω ό,τι θέλεις μέσω του link (Διαδραστικός πίνακας – επάνω ψηλά στο μενού) σε πραγματικό χρόνο, αρκεί να το ξέρω και να είμαι συνδεδεμένος.

  18. Ο/Η JIM λέει:

    Γεια σας κυριε Αθανασοπουλε πολυ καλη η ιστοσελιδα σας.Ηθελα να σας ρωτησω επισης αν μπορειτε να μου λυσετε μια ασκηση που με προβληματιζει και τη βρηκα στο ιντερνετ ειμαι μαθητης α λυκειου απο τη Θεσσαλονικη και αυτη η ασκηση αφορα τις αντιδρασεις.Λοιπον η ασκηση ειναι:
    Κομματι μεταλλικου ασβεστιου διαλυεται στο νερο,οποτε προκυπτει διαλυμα A και ελευθερωνεται αεριο Β.Το αεριο Β αντιδρα με χλωριο και δινει αεριο Γ.Το αεριο Γ διαβιβαζεται στο διαλυμα Α,το εξουδετερωνει και ετσι προκυπτει αεριο Δ.Στο τελευταιο αυτο διαλυμα προστιθεται διαλυμα AgNO3(τρια οξυγονα)και καταβυθιζεται ι ζημα Ε.Ποια τα σωματα Α,Β,Γ,Δ και Ε;Να γραφουν οι σχετικες εξισωσεις των αντιδρασεων που γινονται.

    • Ο/Η Παναγιώτης Αθανασόπουλος λέει:

      Ca + 2H2O –> Ca(OH)2 (ΔιάλυμαΑ)+ H2 (αέριο Β)

      Η2 + Cl2 –> 2 HCl (αέριο Γ)

      2ΗCl + Ca(OH)2 –> CaCl2 (Δ) προφανώς δεν είναι αέριο, πρόκειται για λάθος της εκφώνησης. + 2Η2Ο

      CaCl2 + 2AgNO3 –> Ca(NO3)2 + 2AgCl (ίζημα Ε)

  19. Ο/Η Αντρεας λέει:

    γεια σασ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*